- Home
- >
- Klachtenregeling
Klachtenregeling
Klachtenregeling
Landelijke Alimentatiedesk garandeert cliënten de beste service en optimale vakkundigheid in juridische dienstverlening. Landelijke Alimentatiedesk werkt voortdurend aan het optimaliseren van de service bij de deelnemende advocatenkantoren. Toch kan het voorkomen dat u niet helemaal tevreden bent over bepaalde aspecten van de dienstverlening door een van de deelnemende advocaten of advocatenkantoren. Het is raadzaam om dit ongenoegen in eerste instantie te bespreken met degene die uw dossier heeft behandeld. Komt u er samen niet uit (interne klachtenprocedure) dan kunt u een externe klacht indienen. Hieronder treft u de mogelijkheden aan:
Interne klachtenprocedure:
Alle aan Landelijke Alimentatiedesk deelnemende advocatenkantoren hebben een interne klachtenprocedure en een klachtenfunctionaris. U kunt de klachtenprocedure te allen tijde en opvragen bij het advocatenkantoor. De interne klachtenprocedure is kosteloos. Wanneer een cliënt op enigerlei wijze het advocatenkantoor benadert met een klacht wordt de betreffende advocaat hiervan op de hoogte gesteld.
- Wanneer een cliënt een klacht indient bij de betrokken advocaat zal deze de klachtenfunctionaris hiervan in kennis stellen.
- De betrokken advocaat probeert samen met de cliënt tot een oplossing te komen, eventueel samen met de klachtenfunctionaris van advocatenkantoor. Als de cliënt dat wenst zal de klachtenfunctionaris betrokken worden bij de algehele behandeling van de klacht.
- De betrokken advocaat en/of klachtenfunctionaris draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van de klacht.
- Mogelijk wordt de cliënt gevraagd om een mondelinge of schriftelijke toelichting. De reactie op de klacht wordt schriftelijk gegeven en in begrijpelijke taal.
- Alle klachten worden door het advocatenkantoor geregistreerd.
Wanneer, naar het oordeel van de cliënt, de klacht door het advocatenkantoor niet naar tevredenheid is afgehandeld, heeft de cliënt de mogelijkheid de klacht voor te leggen aan een andere, externe geschillencommissie, zie hieronder.
Externe klachtenprocedure
Komt u er zelf met de betreffende advocaat niet uit dan kunt u een klacht indienen bij een externe klachtenbehandelaar. Er zijn 2 mogelijkheden:
1. De klachten en geschillenregeling bij de Geschillencommissie advocatuur
De geschillencommissie advocatuur is samengesteld uit een rechter, vertegenwoordiger van de Consumentenbond of het bedrijfsleven en een door de Orde voorgedragen advocaat. U kunt u klacht alleen voorleggen bij de geschillencommissie als de betreffende advocaat of het kantoor is aangesloten.
Stichting Geschillencommissie Advocatuur
Postbus 90600
2509LP Den Haag
Tel. 070-3105310
www.sgc.nl
2. Tuchtrechtspraak
De hierboven genoemde regelingen gaan met name over de relatie tussen de cliënt en de advocaat. Daarnaast voorziet de wet in tuchtrechtspraak. Het tuchtrecht is gericht op de bescherming van de cliënt, maar ook op onderlinge omgang tussen advocaten. In geval van een klacht kunt u zich richten tot de lokale Deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement waar de betreffende advocaat is gevestigd.